سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها | یک‌شنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

کلیسای سنت استپانوس - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

کلیسای سنت استپانوس

 

نام این کلیسا بر گرفته از استپانوس مقدس است این شخص یکی از اولین مومنانی بوده که به خاطر ایمان راسخ خود به شهادت رسیده است.

 استپانوس در میان مسیحیان سمبل ایمان راسخ بوده و به او لقب ناخوتکا داده اند، استیفان یا استپاتوس اولین کسی بوده که به واسطه تعصب و خشم یهودیان سنگ سار شده و به شهادت رسید، این حادثه در26 دسامبر سال37 میلادی در اورشلیم اتفاق افتاد و از آن تاریخ به بعد مسیحیان جهان همه ساله در روز مزبور مراسمی به نام وی بر پا می کنند.

کلیسای سنت استپانوس در26 کیلومتری غرب جلفای ارس در محلی به نام قریه قزل وانگ(صومعه قرمز) در نردیکترین روستای دره شام واقع شده است، سابقا راه کوهستانی مالرو داشت و از سال1350 راه ماشین و هموار آن ساخته شده و چون در دامنه رشته کوههای ماقارات قرار گرفته به آن عبارت ماقارات سنت استپانوس نیز اطلاق می شود.

کلیسای استپانوس مقدس در دژی استوار واقع شده و به مجموعه بناهای موجود در این دژ وانگ استپانوس مقدس یا وانگ ماقارات می گویند، این وانگ مانند سایر وانگهای ارمنیان محل اجتماع طللاب خطاطان و خوشنویسان وتذهیب کاران نویسندگان فلاسفه و مورخین و دانشمندان بوده، وانگ استپانوس از دو نظر برای ارمنیان حائز اهمیت است، کلیسا به خاطر سبک بنا و جنبه فرهنگی از مراکز مشهور دینی و فرهنگی ارمنیان است تعداد بسیاری خوشنویس و خطاط در این وانگ گرد آمده و به نگارش کتب می پرداختند، نقاشان و تهذیب کاران با هنر خود بر زیبایی کتابها می افزودند و به این سبب وانگ استپانوس مقدس به عنوان یکی از مراکز خوشنویسان ارمنی شهرت دارد و هم اکنون تعداد زیادی کتاب در این وانگ نوشته شده است و در کتابخانه های جمهوری ارمنستان و ایتالیا نگهداری می شود.

تاریخ دقیق تاسیس کلیسای سنت استپانوس کاملا مشخص نیست، محققین حدس می زنند بین قرنهای هفتم تا نهم میلادی این کلیسا بنا شده باشد.

کهن ترین سند در این باره مربوط به سال649 میلادی است که از وجود دیری در این منطقه آگاهی می دهد، در زمان سلطنت آشوت باگرادونی پادشاه ارمنستان، کاتالیکوس خاچیک رهبر مذهبی ارمنیان در سال266(ه – ق) برابر با 976 میلادی اسقف اعظم بالکن را به سرپرستی وانگ استپانوس مقدس بر گزید او با هزینه پادشاه کلیسایی در محوطه بنا کرد. هاکوپ جوقاتیسی که طی سالهای1633 تا 1655 / 1043– 1066 خلیفه اعظم وانگ استپانوس بود، در سال1643 م / 1053 ه – ق به تجدید بنا و مرمت کلیسا پرداخت و در 1655 / 1066 ه – ق به پایان برد.

مرمت بعدی کلیسا بین سالهای 1682 / 1094 تا 1691/ 1102صورت گرفت و مرحله چهارم بازسازی کلیسا به وسیله عباس میرزا در سال 1826 / 1243 انجام پذیرفت.

عباس میرزا در سال 1246 ه – ق / 1830 م روستای دره شام را به مبلغ سیصد تومان از محبعلی بیک نخجوانی خرید و وقف وانگ استپانوس کرد، کتیبه ای که به همین مناسبت با خط نستعلیق بر روی سنگ آهکی سرخ رنگی از نوع سنگهای خود بنای کلیسا، بالای در ورودی کلیسا نصب شده است.

کلیسا در محوطه ای سرسبز قرار گرفته، بنای آن استوانه ای است و گنبد مخروطی شکل آن را می پوشاند. تمام قسمتهای بنا از حصار و سنگهای لاشه ساخته شده است، این کلیسا قرینه ای را نیز در ساحل شمالی ارس دارد وجود این دو قرینه نشان می دهد که بنای این دو کلیسا هنگامی صورت گرفته که یک قدرت واحد بر هر دو طرف ساحل فرمان می‌راند.

ساختمان اصلی کلیسا سه قسمت دارد :

1) صحن کلیسا و گنبد 16 ضلعی.

2) برج ناقوس.

3) اجاق دانیال.

صحن کلیسا و گنبد 16 ضلعی

صحن کلیسا یا نماز خانه به طول90/13 و عرض80/12 متر تقریبا در وسط محوطه اصلی کلیسا با مدخلی در ضلع غربی آن واقع است، مدخل دارای درب چوبی بسیار زیبایی است که با یک لنگه بر پایه محور جنوبی می گردد و ابعاد آن 5/1 * 5/2 متر است، منبت کاری درب از کارهای اولیه قاجاریه است، رویه درب با میخکوبی‌های فلزی به قسمتهای منبت کاری شده تزیین یافته است، اطراف درب طاق مقرنس کاری شده ای وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است، کتیبه فارسی و ترجمه ارمنی آن در رابطه با خرید روستای دره شام توسط عباس میرزا و وقف آن به کلیسا در قسمت فوقانی درب ورودی نصب شده است، این درب منبت کاری شده و مقرنس کاری های آن متاثر از هنر های اسلامی است در مورد حکاکی های اطراف درب ورودی مهندس هاکوپیان نکاتی ذکر کرده‌اند:

به رحمت ایزد توانا و اراده وی نمای غربی کلیسای استپانوس مقدس توسط آقامال نخجوانی به یادبود زوجه خود مریم و مادرش ننه گل در سال1704 میلادی تعمیر گردید.

.ساختمان نماز خانه به شکل صلیب است به طوری که راس صلیب به سمت مشرق و   دو بازوی آن در جهت شمال و جنوب کشیده شده است.

گنبد16 ضلعی کلیسا سقف مرکزی صلیب را تشکیل می دهد و انتهای قسمت شرقی صلیب نیز محراب کلیسا می باشد، محراب در جانب شرقی معبد واقع شده و96 سانتی متر از کف نمازگاه بلند تر است و انتهای قسمت شرقی صلیب در راس صلیب نیز محراب کلیسا می‌باشد، پوشش طبقه محراب و پله‌های صعود به آن از سنگ مرمر است.

در صحن کلیسا و در دو طرف سکوی محراب دو میز به طور قرینه وجود دارد که هر یک از سنگ مرمر ساخته شده اند و دارای چهار ستون بلند سنگی با یک گنبد هرمی شکل می باشند زیرا در این گنبد نیز، میز سنگی دیگری وجود دارد که برای روشن شدن شمع بر روی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

صحن کلیسا با نرده چوبی محل اجتماع مردم را از محراب جدا کرده است در محراب و داخل گنبد مرکزی نقاشی های رنگی ملائکه با گچ‌بری‌های مختلف، زیبایی های صحن کلیسا را دو چندان می سازد متاسفانه نقاشی ها آسیبهای زیادی دیده اند، دو منبر چوبی در طرفین پای محراب واقع است که رو به محراب گذاشته شده و در یکی از منبرها مقام بزرگ مذهبی یعنی خلیفه می نشست و در دیگری مهمان ویژه‌ای که در مراسم شرکت می کرد مثل شاه یا نائب السطنه.

گنبد کلیسا، گنبدی است16 ضلعی که در دو طرف هر یک از اضلاع شانزده گانه نیم ستون پیچهای زیبایی قرار دارد که از ترکیب سه نیم ستون ظریف تشکیل یافته اند و در نهایت به سر ستونهای خوش نقشی منتهی می شوند.

هر یک از اضلاع به صورت یک در میان پنجره ای دارند که به داخل گنبد و صحن کلیسا باز می شود و فضای درون کلیسا را روشن می سازد، تمامی اضلاع به شکل طاق نماهایی با طاقهای جناغی  می‌باشند که در طاق نماهایی که دارای پنجره هستند و بر بالای هر کدام از نقشهای برجسته در تمامی طاق نماهای فاقد پنجره نقوش برجسته ای از قدسیان و یک صلیب دیده می شود، در دور نمای طاق نماهای گنبد یک ستاره هشت پر حکاکی شده است.

در جهت جنوبی ساختمان قرار گرفته که دارای دو طبقه است و روی چهار ستون است که بر روی طبقه دوم برج گنبد هرمی شکل آن قرار دارد که آن نیز بر روی هشت ستون کوچکتر منشوری شکل استوار شده است در نوک گنبد هرمی شکل برج ناقوس مانند راس گنبد اصلی کلیسا صلیبی فلزی نصب شده است، ستون های برج ناقوس همه از سنگ سرخ کلیسا و دارای سر ستونهای خوش طرح هستند، پیشانی طاقها واقع در بین این ستونها که یا طاق گنبد برج محسوب می شوند با نقش برجسته فرشته طیب، ترنج ستاره و گل هشت پر زینت یافته است.

نمای خارجی کلیسا از سنگ تراش سفید و قرمز همرنگ ساختمان بوده و مقرنس کاریهای دیوارها، طاق سردر، و نقش برجسته‌های بالا و پایین آن به اندازه ای زیبا و ماهرانه طرح گردیده که بی شک از نوادر هنری جهان است و این زیبایی تنها منحصر به مقرنس کاری طاق و تزئینات طاق نمای جناغی مدخل نیست و در تمامی طاق نماهای تو در توی دیوارهای غربی و پایه ها و ختم ستون ها و کلافه ها و زنجیر ها و تزئینات درون و بیرون آنها متجلی است.

برای توصیف طرح های گوناگون و بدیع صلیب های متعددی که در هر یک از سطوح خارجی دیوارها ی کلیسا نقش بسته سخن گفتن کفایت نمی کند و نقل مفاد صدها سنگ نبشته ارمنی که در همه جای بنا اعم از داخل و خارج به چشم می خورد کتاب جداگانه ای می خواهد و بنا به گفته مهندس هاکوپیان اکثر آنها خوانده نشده است همچنین بالای طاق مقرنس و بالای همه طاق نماهای دیوار غربی را زنجیره عریض زیبایی زینت داده است.

در قسمت مرکزی نمای خارجی چهار دیوار کلیسا نقوش مختلفی به شرح زیر وجود دارد که طرح و معمار در همه جا کوشیده اند که فلسفه پیدایش مسیح‌، دعوت به مسیحیت، فداکاری مسیح، پایان کار وی و کوشش ها و جانبازی‌های یاران او را مجسم کنند.

شایان ذکر است دیری که در کنار کلیسا واقع شده سابقا منزل و محل استراحت مسافران و زائران کلیسا به شمار میرفته و در هر چهار سوی آن اتاقهایی وجود داشته که طبقه پایین آنها مخصوص دواب بوده و روزگاری طرح بنا و مشبک کاری درها و پنجره های چوبی نمونه‌ای از شاهکارهای معماری و چوبی بوده است که کتابخانه بزرگ کلیسا هم در آن جای داشته است.

Church of St Stephanos

 Stephanos among the Christian symbols of faith and he called Nakhvtka have Stephen or Astpatvs first was due to prejudice and resentment of Jews stoning and martyrdom , the incident on December 26 in 37 AD in Jerusalem happened and it Christians around the world every year since the day he was called up to the ceremony .
Church of St Stephanos at 26 km West Julfa Aras local village name Salmon Wang ( monastery red ) in Nrdyktryn Valley Village Supper is located, formerly the Highland Malraux , and from 1350 the car door made ​​because the range of mountains Maqarat were the words of Saint Stephanos Maqarat also refers.
Saint Stephanos church is located in a castle built on a collection of sacred buildings in the fort Stephanos Wang Wang Maqarat say, the Armenian community Vang·hay Tllab Wang , like many other writers, philosophers and historians and scientists calligrapher Vtzhyb Karan was Wang Stephanos of two terms are important for the Armenian church famous for their style and cultural dimension of religious and cultural centers of many Armenians and calligrapher calligrapher Wang in together and began writing books , artists and athletes refine their art of beauty
The exact date of the founding of the Church of St Stephanos is not completely understood , researchers speculate the seventh to ninth centuries AD, the church is built .
The oldest document about the year 649 AD, which is long in the knowledge that , in the reign Shvt Bagradvny king of Armenia , Katalykvs Khachik religious leader of Armenians in the year 266 ( AD - BC ) with 976 deaths Archbishop balcony she lived in Saint Stephanos Wang led the king 's expense church built in the area . Hakvp Jvqatysy the years 1633 to 1655 / 1043 to 1066 Stephanos Wang was the pope in 1643 AD / 1053 AH - AH reconstruction and restoration of the church began in 1655/1066 AH - AH ended .
Subsequent restoration of the church between the years 1682/1094 to 1691/1102 took place on the fourth stage of church rebuilt by Abbas Mirza in 1826/1243 was carried out .
Abbas Mirza in the year 1246 AH - AH / 1830 AD Valley Village dinner amounted to one hundred dollars of Mohebali Nakhjivani purchase and dedicate Wang said Stephanos , an inscription in hieroglyphics on limestone to the occasion with its red rocks of monument church , the church has been installed at the entrance .
The church is located in a lush area , the building is cylindrical and cone-shaped dome covers it .
The original church building has three parts :
1 ) 16 sided dome of the church courtyard .
2 ) bell tower .
3 ) Daniel oven .
16- dome church courtyard side
Courtyard church or prayer house during the 90/13 W 80/12 meters, roughly in the middle of the main area of the church with the entry on the west side is located in the entrance with wooden door is very beautiful , with a door on South axis is of dimension 5 / 1 * 5/2 meters , from the early works of the Qajar inlaid doors , the door surface is decorated with inlaid Mykhkvbyhay metal parts around Mogharnas a vault door that is unique in its kind , inscription in Persianengineer input Hacoupian Tips cited
Almighty God, in His mercy and will of the western facade of the Church of Saint Stephanos Qamal Nakhjivani by his wife Mary and his mother , Lady Flower Memorial Service was founded in 1704 .
Dome of 16 polygons church roof, central cross represents and the eastern part of the cross, the altar, the church , the altar in the east of the temple is located 96 cm from the floor Nmazgah louder and the eastern part of the cross at the head of the cross, the church altar is floor covering up the marble steps of the altar .
to light candles on it used to be .
flower ornament has eight .

According to Mr. Hacoupian the wants and most of them have not read the top of the west wall of the vault Mogharnas and above all the big shots wide chain ornament is beautiful .
In the central part of the church 's exterior walls of different designs out there that follows the philosophy of design and architects everywhere have attempted Genesis Christ Outreach , the sacrifice of Christ , the work and effort he and his friends Janbazyhay to embody the .
An example of wooden architecture masterpieces of the great library of the church has had in place .

{gallery}picproduct/sent{/gallery}

 


در سایت نگاه بیشتر ببینید