اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶

قرآن و عترت، سرچشمه های جاودان ولایت - نمایش محتوای خبر

 

 

قرآن و عترت، سرچشمه های جاودان ولایت

بهترین معرّف برای عظمت روز غدیر و حادثه جهانی هجدهم ماه ذی حجه دو ثقل اکبر یعنی قرآن و عترت است؛ کتابی سراسر نور که امامت را ادامه رسالت خاتم الانبیاء معرفی کرده و عترتی که در پیوندی ناگسستنی از این کتاب آسمانی تنها راه دستیابی به کمال و سعادت حقیقی است.

قرآن و عترت، سرچشمه های جاودان ولایت

اهمیت غدیر که ولایت پذیری را در مبانی اعتقادی و بصیرتی جامعه اسلامی گوشزد کرده تا حدی است که ابلاغ آنچه به پیامبر نازل شده، به عنوان تکمیل کننده رسالت پیامبر اکرم (ص) تبیین شده است. 
قاری بین المللی قرآن کریم گفت: تاکید قرآن کریم بر ولایت پیامبر اکرم (ص)، اهمیت غدیر خم و ولایت پذیری را به عنوان یکی از مبانی دین اسلام مورد تاکید قرار داده است. 
رحیم خاکی افزود: سوره های احزاب/ آیه های 6 و 36/، مائده/ آیه های 44 و 55/، نساء/آیه های 59 و 141/، آل عمران/آیه 28/، هود/آیه 113/ ، بقره/ آیه 124/، یونس/آیه 35/، احزاب /آیه 6/، یوسف/آیه 55/ و قصص/آیه 26/ بخشی از آیات قرآنی برای اثبات ولایت است.
کارشناس و مدرس علوم قرآنی نیز با اشاره به اینکه ایمان به امامت، ایمان به همه پیامبران است، گفت: خطبه غدیر در حکم وصیت نبی اکرم (ص) به امت خویش است و باید با تمسک به ثقلین/ قرآن صامت و ناطق/ این دو امانت گرانبها را سرلوحه زندگی قرار داد.
مسعود ناهی افزود: از سویی تواتر حدیث غدیر غیر قابل انکار بوده و اکمال و اتمام دین الهی در تداوم رسالت و ختم آن به امامت است و از سوی دیگر نمی توان معنای واژه ولایت در نگین خطبه غدیر را در دوستی با علی (ع) منحصر کرد.
استاد حوزه و مولف بیش 50 جلد کتاب دینی گفت: اسم امام علی(ع) به طور صریح و آشکار و نیز نام غدیر در قرآن نیامده اما طبق روایات شیعه و سنی بخشی از آیه سه سوره مائده پس از نصب امام علی (ع) به امامت در غدیر خم نازل شده است. 
حجت الاسلام صادق حسن زاده افزود: غیر از دلائل نقلی، دلایل تحلیل و عقلی هم همین را می‏رساند زیرا چهار ویژگی مهم 'یاس همه‏ ی کافران'، 'روز کمال دین'، 'روز اتمام نعمت الهی بر مردم' و 'روزی که اسلام به عنوان (دین کامل) مردم و یک مذهب کامل، مورد پسند خدا قرار گرفته' در مورد غدیر بیان شده است. 
وی گفت: تنها روزی که در تاریخ اسلام این صفات را دارد همان روز غدیر خم است که امام علی(ع) به عنوان جانشینی پیامبر(ص) منصوب شد و این اهمیت امامت و رهبری پس از رسول خدا (ص) را می‏رساند. 
و ی در مورد این که چرا این رویداد به مانند بسیاری از قصص قرآن به طور کامل عنوان نشده است، افزود: شاید دلیل آن احاله ابلاغ جانشینی علی (ع) به پیامبر بوده اما برای عدم ذکر این واقعه دلایل دیگری نیز ارایه شده است. 
وی با طرح یک مثال گفت: یکی از عوامل مصون ماندن قرآن از تحریف را عدم تصریح به نام جانشین پیامبر(ص) می‏دانند چنان که خود قرآن می‏فرماید که به حضرت عیسی (ع) نام و نشان جانشین وی ابلاغ و جانشین پیامبر پس از مسیح در میان مطالب انجیل گنجانیده شد اما در متن انجیل که اکنون در دست مسیحیان است نشانی از این مطلب نمی‏توان یافت و این بخش از انجیل تحریف شده است. 
وی افزود: گروهی دیگر نیز با تمسک به این که تمامی مسلمانان قول و نقل پیامبر و اوامر و نواهی آن حضرت را معادل قرآن می‏دانند، اقدام پیامبر در مورد معرفی امیر مؤمنان به جانشینی را برای اتمام حق این مطلب کافی دانسته‏اند زیرا بسیاری از مطالب وجود دارد که در قرآن به آن اشاره نشده اما مسلمانان با تمسک به سنت نبوی به آنها عمل می‏کنند که از آن جمله می توان به تعداد رکعت ها و شیوه انجام آن اشاره کرد. 
وی با اشاره به آیه 67 سوره مائده گفت: در ذیل تفسیر این آیه روایات بسیاری از شیعه و سنی نقل شده که نظریه انتساب این آیه به واقعه غدیر را قطعی می‏کند.
وی ادامه داد: تنها نکته اختلافی معنای واژه مولا است چنان که علمای اهل سنت این واژه را به معنای دوست و یاور دانسته‏اند که در توضیح این مطلب باید گفت که تأکید بر دوستی علی (ع) نیاز به آن همه مقدمه چینی و گردآوری مسلمانان و خواندن خطبه در آن بیابان سوزان و نیز گرفتن بیعت از مردم ندارد زیرا مودت و دوستی مسلمانان با یکدیگر بیش‏تر از این در اسلام مطرح شده و مورد اتفاق و پذیرش همه مسلمانان بوده است. 
وی افزود: این مطلب چیزی نبوده که توسط پیامبر ابلاغ نشده باشد و یا پیامبر از ابلاغ آن بیم داشته باشد چنان که در آیه 67 سوره مائده خداوند به پیامبر اطمینان می‏دهد که او را از خطرات نگاه خواهد داشت و این نمی‏تواند تنها برای اعلام یک دوستی ساده با یکی از صحابه مشهور پیامبر که پسر عموی ایشان نیز بوده و دارای آن سابقه درخشان در اسلام است، باشد.
وی گفت: اگر مقصود تنها اعلام دوستی با علی(ع) بوده است چرا پیامبر بیش از اعلام آن از مردم اقرار می‏گیرد که من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر و نیز صاحب اختیار شما هستم؟
وی ادامه داد: آیا این جمله تناسبی با بیان یک دوستی ساده با یکی از صحابه دارد تا جایی که مردم به علی(ع) تهنیت بگویند و خلیفه دوم با جمله 'اصبحت مولای و مولا کل مؤمن و مؤمنه'/ ای علی تو مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمن هستی/ به آن حضرت تهنیت بگوید و آیا این عبارت مولا به معنای رهبر و جانشین پیامبر نیست؟
عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: معرفی ولایت حضرت علی (ع) از سوی پیامبر تنها به غدیر اختصاص ندارد و در احادیت منزلت، نور، ثقلین و کتاب های علمای اهل تشیع و تسنن نیز به این موضوع مهم اشاره شده است.
آیت الله محمد تقی پور محمدی افزود: هنگام بازگشت پیامبر و حجاج از حجه الوداع به مدینه آیه 67 سوره مائده به واسطه جبرئیل بر پیامبر نازل شد تا قرآن و عترت منشا امامت و ولایت پس از پایان رسالت رسول اکرم باشد. 
وی با اشاره به اینکه امامت در تداوم رسالت بوده و ولایت فقیه با آیات قرآن قابل اثبات است، گفت: پیامبر اکرم با خطبه غدیر و معرفی حضرت علی (ع) به عنوان وصی و ولی امر مسلمانان برای اکمال دین و اتمام نعمت تکبیر گفتند.
وی ولایت را حافظ اسلام و قرآن دانست و گفت: در زمان غیبت کبری امام دوازدهم علما از طرف ایشان مامور هستند تا ایتام آل محمد را سرپرستی کنند، عارف به احکام اسلامی باشد و احادیث را روایت کنند. 
به گزارش ایرنا، قرآن و عترت در حالی سرچشمه جاودان ولایت است که عاقبت جدا کردن اهل بیت (ع) و عترت از قرآن به انحراف از مسیر حق منجر شده و اسلام و قرآن منهای عترت سبب تشکیل گروه های تکفیری و انحرافی می شود. / ایرنا