رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸

استودیو شهر - نمایش محتوای تلویزیون

 

 

استودیو شهر

Loading the player...

هر روز که می‌گذرد زندگی شهری گسترده تر می‌شود و در کنار آن معضلات شهری نیز افزایش می‌یابد. معضلات شهری از یک سو و عدم آموزش شهرنشینی  به شکل متمرکز از طرف دیگر،‌ مدیران شهری را با مشکلاتی مواجه کرده است. مشکلات و مسائلی که تا وقتی فرهنگ شهروندی شکل نگرفته و نهادینه نشود نمی‌توان انتظار تخفیف یا حل آنها را داشت. رسانه‌ها درزمینه آموزش فرهنگ شهروندی می‌توانند به کمک مدیران شهری آمده و به اشاعه و ارتقای فرهنگ شهروندی بیش از پیش جهت و معنا ببخشند.

شهروند، فراتر از ساکن شهر و کسی است که قواعد زندگی شهری و ارزش های اخلاقی آن را می‌شناسد،‌ ایفاگر نقش مشارکتی در اداره زندگی،‌ و برخوردار از حقوق و تکالیف  شناخته شده است. با همه این حرف ها اگر قرار باشد شهرنشین به شهروند موثر و کار آمد تبدیل شود،‌ باید برای رسیدن به این هدف به توانمندی و کارکرد رسانه‌ها بپردازیم. رسانه‌ها می‌توانند زمینه هایی را برای افزایش مهارت های شهروندی ایجاد کنند. برای مثال اگر بتوانند یک نگرش قوام یافته را نسبت به ارزش های اجتماعی ایجاد کنند و یا نسبت به فرهنگ،‌ آداب و سنن ایجاد حساسیت کنند می‌توانند در این امر موثر واقع شوند. همچنین  رسانه‌ها درزمینه های دیگری مثل احترام به شان و منزلت انسانی،‌ صلح و محیط زیست پایدار را نیز می‌توانند ایفای نقش کنند. این زمینه‌ها ،‌مهارت های شهروندی را به وجود می‌آورند و تبدیل شهر نشین به شهروند را تسهیل می‌کنند.

رادیو تبریز در راستای اطلاع رسانی در خصوص وضعیت ترافیکی شهر تبریز، آموزش مسائل شهروندی و اشاعه فرهنگ شهرنشینی، برنامه ای را با مشارکت شهرداری تبریز و در قالب قطعات کوتاه پیامی تدارک دیده است که درلابلای برنامه های شبکه استانی صدا به سمه شنوندگان رادیو می رساند.